Etiketter

söndag 6 november 2016

Laborationsrapport

Laboration Rebecca 9c
Syfte:
Syftet med laborationen är att få förståelse för hur friktionen påverkas av olika typer underlag.

Föremål:

2 vikter – 205g & 206g

Träkloss – 115g


Material:

Dynamometer (mäter upp till 5N i tyngdkraft)

Träkloss med hake – 115g

2st vikter – 205g

underlag;

Asfalt
Gräsplätt
Golv
Grusplan


Frågeställning:

Hur ändras friktionen när ett och samma föremål dras över olika typer av underlag?


Hypotes:

Min hypotes är att friktionen kommer att märkas av minst med golvet som underlag eftersom att det är hårt och platt och inte skapar ett extra motstånd till en platt träkloss.
Jag tror att asfalten kommer skapa mest friktion på grund av det ojämna underlaget som nöter på träklossen då den blir dragen över asfalten, speciellt med två vikter som tillsammans väger 410g.
Sammanfattat så tror jag att friktionen blir högre med ett ojämnt underlag och med ett tyngre föremål.



Metod:

1.     Lägg träklossen plant på underlaget du valt

2.     Fäst dynamometern i haken på klossen

3.     Dynamometern ska hållas vägrätt

4.     Dra träklossen sakta och stadigt i ett jämnt tempo med hjälp av dynamometern

Jag använder mig av samma metod när jag utför detta med vikter på klossen.
- Efter att jag har mätt träklossen för sig – träklossen med en vikt och träklossen med två vikter på sig så upprepar jag detta på ett annat underlag.


Resultat:

Grusplan;
utan vikt - 0,5N
1 vikt – 1,25N
2 vikter – 3N

Gräsplätt;
 utan vikt – 2,5N
 1 vikt – 3N
 2 vikter – 4,5N

Asfalt;
utan vikt – 1,5N
1 vikt - 2N
2 vikter – 3,5N

Golv;
 utan vikt – 0N
1 vikt – 1N
2 vikter – 2N


Det var svårt att mäta så att det stämde helt exakt på de ojämna underlagen eftersom att klossen hakade fast - man fick se till att mäta av när det var relativt jämn yta.

Jag kan ha mätt fel på gräset när klossen skulle mätas för sig - den var lätt. Den borde hålla sig ovanpå gräset - det kan inte stämma överens med resultatet som var att den låg på 2,5N.

  
Slutsats;

Hypotesen stämde relativt bra med resultatet - jag såg ett tydligt samband mellan tyngdkraft och friktion.

Klossen gick lätt fram på de jämna underlagen, friktionen märktes knappt av. Det var på gränsen att jag inte kunde mäta då den knappt nådde 0,5 Newton.

Det blev betydligt större skillnad när jag placerade en vikt på klossen.

För varje vikt jag la till så höjdes siffran på dynamometern med minst 0,5N.
Ojämnt underlag = högre friktion
Ojämnt underlag + mer vikter på klossen = ännu högre friktion (& Newton)








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar